Een korte opfriscursus over hoe je optimaal effect bereikt met je dagbladadvertentie.

Onderzoek laat zien dat van alle media, nieuwsmerken de consument het meest weten te raken. Het nieuws biedt iedere adverteerder toegang tot de belevingswereld van de consument. Thuis, op het werk en onderweg. Een goede dagbladadvertentie kun je natuurlijk niet via een vast sjabloon maken. De wijze waarop de advertentie is opgemaakt heeft echter wel grote invloed op bereik en effect. Succesfactoren Door bij de opmaak rekening te houden met succesfactoren, kan de impact van de advertentie enorm toenemen. Succesvolle advertenties onderscheiden zich op drie punten. De meeste impact en waardering hebben advertenties waarvan de lezers aangeven dat ze:
  • relevant
  • onderscheidend en
  • overtuigend zijn.
De grootte, het kleur- en beeldgebruik en de benadering van de lezer zijn van invloed op het effect van de printcampagne. Hieronder de belangrijkste variabelen die je kunnen helpen om de maximale impact uit je dagbladcampagne te halen

1. Grootte
Allereerst: size matters! Paginadominante advertenties kennen een hoger reclamebereik en een betere waardering van consumenten dan kleinere advertenties. Zorg bij de lay out van de advertentie voor een zogenaamd ‘pop out’-effect (één onderdeel wat sterk opvalt en contrasteert).

2. Kleur
Het gebruik van kleur is sterk van invloed op het bereik en het effect van de advertentie. De kleurenversie van een advertentie wordt door 77% van de lezers opgemerkt. Dat is 10% meer dan de zwart-wit variant. Ook is de waardering en de beleving van de kleurenadvertentie positiever. Verder is het af te raden in dagbladen met donkere achtergronden te werken. De merken worden bij de zwarte variant (55%) minder waargenomen dan bij andere kleuren (75%).

3. Visuals, tekst en logo’s
Advertenties waarbij het beeld domineert, zijn het meest effectief. Daar zijn alle studies het over eens. Advertenties waarop een persoon (vooral het gezicht) wordt afgebeeld, hebben een positief effect. De balans tussen tekst en beeld luistert erg nauw: hoe minder tekst, hoe meer impact. Zorg, als het even mogelijk is, voor een uiting met een illustratie. Als de advertentie voor minimaal de helft uit beeld bestaat, wordt de advertentie beter bekeken. Door het groot afbeelden van het product kan de effectiviteit met één derde toenemen. Het nadrukkelijk afbeelden van het merklogo is in ieder geval een aanrader. De advertenties worden in dit geval beter bekeken, de producten beter herinnerd. De beste plaats voor de merkherinnering volgens de studies is rechts onderin de advertentie.

4. Soort reclame
Het maakt qua effectiviteit uit welk type advertentie in de krant wordt geplaatst. De aandacht voor actiereclame, inhaakreclame en introductie is bovengemiddeld. Blijkbaar sluit het tijdelijke karakter van deze advertentiesoorten goed aan op het actuele karakter van het dagblad. Ook advertenties die een onmiddellijke reactie nastreven, hebben relatief veel succes. Deze advertenties worden het best bekeken, herinnerd en gewaardeerd. Het succes van deze categorie is ongetwijfeld een verklaring voor de vele tijdelijke aanbiedingen in de krant. Naast deze factoren zijn ook lezerskenmerken en plaatsingskernmerken van invloed. Daarover een andere keer meer. Bron: ndcmediagroep.nl